Elektronik İmza Nedir?
Elektronik imza bilgisayar ortamında atılabilen imzadır. E-imza şeklinde bilinen bu kavram birçok iş ve işlemin daha hızlı yapılabilmesi için olanak sağlamaktadır.
Güvenli erişimi sağlayan bu imza Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu onaylı Elektronik Hizmet Sağlayıcıları tarafından sunulan bir hizmettir.
Elektronik imza, imza sahibine bağlıdır. Elektronik imzanın temel işlevi verilerin izinsiz silinmesi ve değiştirilmesini engellemektir.
Ayrıca kişilerin kimlik doğrulaması açısından büyük öneme sahiptir. Bu nedenle bu imzanın kullanılması kişilerin yaptıkları işlemlerin inkar edilebilmesini önler ve güvenli bir alan sağlar.
E-imza ıslak imzada olduğu gibi elektronik işlemlerde bilginin gönderen kişiye ait olduğunu ispatlar. Islak imzayla aynı sonuçları doğurur.
Av Serdarhan Topo bilişim hukuku alanında çalışan bir avukat olarak bu konuda ihtiyacınız olan hukuki desteği sağlayabilecektir. Serdarhan Topo LinkedIn adresinden çalışmalarını görebilirsiniz.
ELEKTRONİK İMZA KULLANIM ALANLARI NELERDİR?
Elektronik imza günümüzde birçok alanda kullanılmaktadır. Hem kamusal hem de ticari alanlarda kullanımı yaygındır.
Güvenli elektronik imzanın elle atılan imza ile aynı hukuki sonucu doğuracağı kanunda belirtilmiştir. Ancak resmi şekle bağlı işlemlerin elektronik imza ile gerçekleştirilmesi mümkün değildir.
Elektronik imza günümüzde; kamu kurumlarıyla yapılan işlemlerde kullanılabilmektedir. Bunun yanında e-ticaret uygulamaları ve e-belediye uygulamalarında sıkça kullanılmaktadır.
Finansal işlemler, sigortacılık işlemleri elektronik imzanın başka kullanım alanlarıdır. Elektronik postalar, elektronik faturalar, elektronik sözleşmelerde de kullanılmaktadır.
E-imza ile iş maliyetleri düşmekte ve verimlilik artmaktadır bu nedenle günümüzde yaygın bir kullanım alanına sahiptir.
Ayrıca günümüzde bazı kamu projelerinde elektronik imza kullanımı zorunludur. Bunlar arasında UYAP, MERSİS, E-REÇETE, E-DEVLET, KEP sayılabilir.
ELEKTRONİK İMZA NASIL ALINIR ?
E-imza, Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu tarafından onaylı Elektronik Hizmet Sağlayıcıları tarafından sunulmaktadır.
Elektronik hizmet sağlayıcıları şunlardır:
Elektronik Bilgi Güvenliği A.Ş. (E-Güven)
TUBİTAK-UEKAE (Kamu Sertifikasyon Merkezi)
TürkTrust Bilgi, İletişim ve Bilişim Güvenliği Hizmetleri A.Ş.
EBG Bilişim Teknolojileri ve Hizmetleri A.Ş.(E-Tugra)
Emniyet Genel Müdürlügü Sertifikasyon Merkezi (EGMSM)
E-İmza Bilgi Güvenliği Hizmetleri A.Ş.(e-İmzaTR)
PTT’den e-imza almak içinse öncelikle e-imza başvuru formu doldurulmalıdır. Daha sonra gerekli evrakları teslim edip ücreti ödenmelidir.
Sonrasında e-imza şifresi mesaj olarak telefonunuza gelmektedir, daha sonra materyaller PTT kargosu ile adrese teslim edilmektedir.
Elektronik imzanın iki çeşidi vardır. Bireysel ve kurumsal olmak üzere ikiye ayrılır. Bireysel başvuru için gerekli belgeler; kimlik fotokopisi ve internetten alınan başvuru formudur. Bu belgeler elektronik imza almak için yeterlidir.
Kurumsal başvuru için ise kimlik fotokopisi, internetten alınan başvuru formu, imza sirkülerinin fotokopisi ve ticaret odası faaliyet belgesi fotokopisi gerekmektedir. Bu belgelerle başvuru yapabilirsiniz.
Av. Serdarhan Topo bilişim, ceza, aile ve diğer hukuk alanlarında çalışmalarını sürdürmektedir. Serdarhan Topo Linkedln profilinden çalışmalarına ulaşabilirsiniz. Serdarhan Topo yorumlarını görmek için www.topo.av.tr adresini ziyaret edebilirsiniz.